Geia Food: Kvalitets-satsning skal sikre vækst

Førende fødevareleverandør henter respekteret kvalitets-chef fra detail-sektoren.

Geia Food, der udvikler og leverer fødevare-koncepter til detailhandelen i hele Skandinavien, forsætter sin vækst. Firmaet satser nu kraftigt på kvalitets-fronten for at skille sig endnu mere ud i kampen om kunderne.

Et af Geia Foods fremtidige trumfkort i kampen om at levere et bredt udvalg af fødevarer til en aggressivt konkurrerende dagligvarehandel bliver virksomhedens nye kvalitetschef Jørgen Bentzen.

Navnet Jørgen Bentzen er kendt af snart sagt alle i den danske dagligvaresektor. Den 58-årige kvalitets- og fødevareekspert er højt respekteret for sit mangeårige arbejde med at sikre, at køletemperaturer, udløbsdatoer, rengøring og intern kvalitetskontrol var i top hos Dansk Supermarked fra 1998 til 2014 og i årene 2015-17 hos Dagrofa.

Med en blanding af venlighed og myndighed – suppleret med stor faglig indsigt, flid og et enormt besøgspensum i de vidt forgrenede butiksnet, han havde ansvar for – har Jørgen Bentzen over årene været en sikker garant for, at hans arbejdsgivere kunne smykke sig med landets bedste smiley-statistik.

Nu skal han sørge for, at de varer, Geia Food skaffer hjem til detailkunderne i Danmark, Sverige, Norge og Finland, lever op til alle de konstant voksende krav om kvalitet og dokumentation, der stilles i både lovgivning og hos de enkelte kæder.

CEO i Geia Food Claus Ravnsbo har tidligere arbejdet tæt sammen med Jørgen Bentzen i sin tid som indkøbsdirektør hos Dansk Supermarked. Han er ikke i tvivl om, at han har gjort et scoop:

"Med Jørgen som vores nye Head of Quality har vi fået en af Danmarks absolut mest kompetente kvalitetschefer. Hermed sender vi et klart signal til vore detailkunder om, at vi i den grad ”mander op” på kvalitetsfronten og dermed rykker Geia Food op på et endnu højere niveau som samarbejdspartner", siger Claus Ravnsbo.

Samtidig med ansættelsen af ny kvalitetschef har Geia Food besluttet, at virksomheden i løbet af 2017 skal kvalitetscertificeres ud fra de internationale BRC- og IFS-standarder inden for Agents & Brokers.

Denne form for kvalitets-certificering er gængs for fødevareproducerende virksomheder, men Geia Food bliver en af de første rene handelsvirksomheder, der går denne vej.

”Det indebærer en større investering i både nye medarbejdere og understøttende systemer. Men det er nødvendigt, hvis vi skal fortsætte de seneste års vækst og blive en foretrukken partner for flere detail-kunder. Langt de fleste af vores leverandører er allerede certificeret efter disse standarder, men nu tager vi altså skridtet og bliver også selv certificeret. Det skaber den nødvendige tryghed i købet og imødekommer kundernes krav”, siger Claus Ravnsbo.

Geia Food har den bedst tænkelige finansielle baggrund for den aktuelle satsning på løft af kvalitet og kompetencer. Virksomheden opnåede i 2016 en samlet koncernomsætning på 1,144 mia. kr., og årets resultat landede på 32,3 mio. kr. i Geia Food A/S.

Omsætningsudviklingen og resultatet for 2016 betegnes som tilfredsstillende i et skandinavisk dagligvaremarked, hvor konkurrencesituationen på specielt det danske marked er hård som aldrig før.

”Vi fortsætter vores positive salgsudvikling i såvel Sverige, Norge som Finland. Forventningerne til 2017 er da også fortsat vækst, både i Danmark og i de øvrige skandinaviske lande. Vi er gearet til vækst og er i fuld gang med at lancere nye kategorier og koncepter på de enkelte markeder”, siger CEO Claus Ravnsbo.

Geia Food beskæftiger i dag 63 medarbejdere og har kontorer i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Virksomheden agerer som et værdiskabende bindeled mellem dygtige fødevareproducenter på den ene side og de skandinaviske detailkæder på den anden. Fokus er i høj grad på kædernes egne varemærker, men virksomheden leverer også egne varemærker som eksempelvis Eventyr Is.